
Elever provade bada i en isvak
Klockarskolans elever fick möjlighet att testa att hoppa i en isvak, med allt vad det innebär. Framförallt handlade det om att elever skulle få testa på säkerhet vid vatten, i alla årstider, och som denna gång lära sig att hantera nödsituationer även på vintern.
Aktiviteten börja med en kort genomgång i sporthallen innan eleverna fick gå ner till vaken. Det fyrkantiga uppsågade isvaken i Ljustern nedanför Skönvikshallen, såg inte speciellt inbjudande ut. Några elever som inte tänkt bada, diskuterade isens tjocklek. Från isbitarna bredvid vaken var isen ett par centimeter, men det var rena synvillan, för isen var hela fyra decimeter tjock.

Det var frivilligt att kliva ner i vaken.
— Mellan 4–5 stycken i varje klass brukar prova på att hoppa i, berättade Malin Sillanpää, idrottslärare på Klockarskolan.
Det var två klasser som hoppade samtidigt, detta för att dessa klasser har idrott parallellt i vanliga fall. Varje tillfälle började med gemensam information i sporthallen. Där Malin Sillanpää och kollegan Adam Andersson noga gick igenom hela proceduren. Eleverna fick också se på en kort informationsfilm från Svenska livräddningssällskapet som visade hur man gör om man faller i vattnet och varför man ska göra det.
— Sedan visar vi med Adam, här på land, hur det kommer att gå till väga ute vid isvaken.

Därefter var det dags för halva elevgruppen att gå ut, och dom som ville fick prova att hoppa i isvaken fick då prova detta. Resten av gruppen fick stå en bit ifrån och titta.
— Det är just den här reaktionen som eleverna får känna på. Hur reagerar jag när jag hoppar i. Och den är väldigt, väldigt individuell. Den är inte lika för alla, någon kanske inte säger någonting och någon skriker jättemycket och någon drar efter andan. Och just det här hur reagerar man är bra att få ha provat på under kontrollerade former, så personen vet hur den reagerar om den skulle gå genom isen.
— Det här är inget vi betyg sätter. Men man får testa. I betygskriteriernas centrala innehåll står det att man ska öva säkerhet i och vid vatten, i olika årstider. Då anser vi att det här är en möjlighet att få testa på ett sådant här scenario.
Malin poängterar åter att detta inte betygssätts. Men om man efteråt vill reflektera om hur det kändes det här för dig, eller hur upplevde du att se någon hoppa? Hur blev dina tankar? Hur skulle man göra nästa gång, då har vi en möjlighet att ta med någonting.
— Reaktionen är individuellt, hur reagerar jag, vad är min känsla när jag hoppade ner och hur blir min reaktion. Att lära känna sig själv, förklarar Malin Sillanpää.




Sedan är det inte säkert att någon någonsin kommer att använda denna kunskap, men bara att veta hur kropp reagerar i en sådan situationen är ett sätt att känna sig själv. Helt enkelt att veta hur man reagerar när man blir chockad. Vad händer när man råkar ut för någonting man inte är förberedd på.
— Så brukar vi också prata om hur det är om man är klädd med täckbyxor eller om man har tunna kläder. Blir det någon skillnad på deras reaktion mot dom som hoppar i med tunna kläder, och att man genom detta får den jämförelsen.
De elever som valda att hoppa ner i vaken, fick en lina runt överkroppen som sedan hölls i andra änden av Malin eller Adam, som en säkerhet. Så eleven skulle känna sig trygg. Skulle det ändå hända något var de två lärarna beredda på att hoppa i. Eleverna hade också isdubbar. Malin en så kallad förlängd arm, den kom också väl till pass när de skulle fösa bort den ishinna som hade hunnit bildas i vaken mellan grupperna.
När eleven kom upp ur vaken, tog Malin och Adam tag i dom och tittade dom i ögonen så dom såg att eleverna var okey. Därefter togs isdubbar och linan av, innan de lämnade över eleven som kommit upp ur isvaken till kompisen som skulle guida /övervaka den frysande eleven hela vägen in i duschen och bastu och den kompisen fick inte lämna personen, ifall chocken skulle kom efteråt.
— De flesta som hoppat i, går härifrån med en ganska nöjd känsla och lite styrkta och modiga, avslutar Malin Sillanpää och tar emot andra halvan av gruppen som väntar i cafeterian.






